เปิดตัวคอลัมน์ "ธรรมดา ธรรมดา" ในหนังสือพิมพ์ออนไลน์ ประชาไท
www.prachatai.com
ติดตามอ่านงานเขียนแปลกๆของวิจักขณ์ กันได้
"ธรรมดา ธรรมดา" เป็นคอลัมน์ธรรมดาๆ ว่าด้วยเรื่องของการเรียนรู้ด้านในให้ความเข้าใจในเรื่องของการปฏิบัติภาวนาเพื่อการพัฒนาศักยภาพในตนเขียนโดยคนธรรมดา เพื่อคนธรรมดา ที่ไม่จำเป็นต้องรู้ศัพท์แสงสันสกฤตพิสดาร
"ธรรมดา ธรรมดา" จะพาผู้อ่านให้ได้เข้าไปสัมผัสถึงการมีชีวิตธรรมดาที่ง่ายงามบนพื้นฐานของการฟังเสียงด้านใน บนเส้นทางแห่งการเรียนรู้ด้วยใจอย่างใคร่ครวญ...
18.4.06
10.4.06
was the buddha ever confused?
according to the traditional account,
he was born perfectly pure, ,
took seven steps on the blooming lotuses,
declared his enlightenment in that very life time.
he was born to be "the Buddha".
he was predicted to be "the one" by the Brahman.
he was a special kid,
a talented young man,
a spiritually gifted shramana.
it sounds like he didn't have to do anything to become the Buddha.
everything went--just smoothly--no obstables, no mistakes, no confusions.
is it really true?
was the buddha ever felt lonely or confused?
did he have any doubt in his mind in the path he was in?
was he scared?
vichak
9.4.06
reggie's talk online

Sacredness in Everyday Life:
Reflections on the Shambhala Teachings of Chogyam Trungpa
Public Talk delivered on March 10, 2006
at the Boulder Shambhala Center.
Click here to listen
7.4.06
pith instruction
The everyday practice is simply to develop an attitude of complete acceptance and openness to all situations, all emotions, and to all people, never withdrawing or centralizing onto oneself.

reggie ray

reggie ray
respect others

when i see sufferings in others,
i would like to take them as mine,
i would like to feel,
i would like to wear their shoes,
i would like to be helpful.
now that i have finally realized that i can't,
that no one can help anyone.
and no one can be helped by anyone.
i found myself in dark depression.
since that "I" is still there--wants to be helpful.
how arrogant!
how about kill that "I"?
and leave suffering just like that.
see, feel,
and respect all karmas of yourself and others,
...one taste.
vichak
let yourself be

everything will all be gone,
if it's conditional.
but what you do is unconditional,
and unconventional.
let yourself rest in the groundless ground.
let yourself trust, open, and love fully.
let all go until you become the living force--the flow of changes--the being truly alive.
then you will become the path
and the path will become you.
vichak
to my very good dream

my journey is always like a dream.
people come and go.
whenever i expect to get something beyond a dream,
i feel sad coz i know that there might not be such a thing.
then, i come back and smile to my very good dream,
the dream that makes me so awake through the night--
--ready to experience daylight at dawn.
vichak
dakini
tonight, i was stunned by the beauty of space;
by the open and tender hearts of people;
by this human condition...
by the unconditional friendship of all truth seekers.
i was stunned by you.
you, people...who are true to yourselves;
who give me confidence that
we will get this done together;
no matter how long it will take...
vichak
by the open and tender hearts of people;
by this human condition...
by the unconditional friendship of all truth seekers.
i was stunned by you.
you, people...who are true to yourselves;
who give me confidence that
we will get this done together;
no matter how long it will take...
vichak

garuda father

Better than meditating on a hundred thousand deities
For ten million kalpas
is to think of one's teacher for a single moment.
Precious Embodiment Tantra
On the relative level, the teacher appears in human form, gives teachings, and shows us the path. Through his instructions and by his blessing a time will come when his realization and ours will become one. At that time, we will realize that the absolute inner teacher has always been present as the nature of our mind.
Jamgon Kongtrul
บาป ๗ ประการ
มหาตมะ คานธีเขียนไว้ในหนังสือเชิงอัตชีวประวัติของท่านเรื่อง “The Story of My Experiments with Truth” เมื่อปีค.ศ. 1925 ภาษาอังกฤษสำนวนดั้งเดิมที่โด่งดังไปทั่วโลกเขียนไว้สละสลวยมากดังนี้
Politics without principles.
Pleasure without conscience.
Wealth without work.
Knowledge without character.
Commerce without morality.
Science without humanity.
Worship without sacrifice.
ท่านอาจารย์กรุณา - เรืองอุไร กุศลาสัย ปราชญ์ไทยผู้เชี่ยวชาญภารตวิทยาและภาษาฮินดี แปลหนังสือเล่มนี้ไว้เป็นภาษาไทยว่า “ข้าพเจ้าทดลองความจริง : อัตชีวประวัติของมหาตมะ คานธี” พิมพ์รวมเล่มครั้งแรกเมื่อปี 2525 ตอนท้ายเล่มได้ถอดความ “บาป 7 ประการในทัศนะคานธี” ไว้เป็นภาษาไทย
เล่นการเมืองโดยไม่มีหลักการ
หาความสุขสำราญโดยไม่ยั้งคิด
ร่ำรวยเป็นอกนิษฐ์โดยไม่ต้องทำงาน
มีความรู้มหาศาลแต่ความประพฤติไม่ดี
ค้าขายโดยไม่มีหลักศีลธรรม
วิทยาศาสตร์เลิศล้ำแต่ไม่มีธรรมแห่งมนุษย์
บูชาสูงสุดแต่ไม่มีความเสียสละ
Politics without principles.
Pleasure without conscience.
Wealth without work.
Knowledge without character.
Commerce without morality.
Science without humanity.
Worship without sacrifice.
ท่านอาจารย์กรุณา - เรืองอุไร กุศลาสัย ปราชญ์ไทยผู้เชี่ยวชาญภารตวิทยาและภาษาฮินดี แปลหนังสือเล่มนี้ไว้เป็นภาษาไทยว่า “ข้าพเจ้าทดลองความจริง : อัตชีวประวัติของมหาตมะ คานธี” พิมพ์รวมเล่มครั้งแรกเมื่อปี 2525 ตอนท้ายเล่มได้ถอดความ “บาป 7 ประการในทัศนะคานธี” ไว้เป็นภาษาไทย
เล่นการเมืองโดยไม่มีหลักการ
หาความสุขสำราญโดยไม่ยั้งคิด
ร่ำรวยเป็นอกนิษฐ์โดยไม่ต้องทำงาน
มีความรู้มหาศาลแต่ความประพฤติไม่ดี
ค้าขายโดยไม่มีหลักศีลธรรม
วิทยาศาสตร์เลิศล้ำแต่ไม่มีธรรมแห่งมนุษย์
บูชาสูงสุดแต่ไม่มีความเสียสละ
Subscribe to:
Posts (Atom)