25.11.06

เลิกถือพุทธ




"เมื่ออำนาจแห่งอาณาจักรได้ครอบงำพลังสร้างสรรค์ทางปัญญาแห่งธรรมจักรจนหมดสิ้น และเมื่อวงล้อแห่งธรรมจักรขาดเชื้อเพลิงแห่งการฝึกฝนตนเองของปัจเจก จนกลับกลายเป็นกลไกทางอำนาจให้กับโครงสร้างทางเศรษฐกิจ สังคม และการเมือง เมื่อนั้นธรรมจักรก็ไม่สามารถทำหน้าที่ขับเคลื่อนพลังทางปัญญาให้แก่อาณาจักรได้อีกต่อไป มีเพียงอัตตาของความเป็นพุทธแต่เพียงเปลือกที่กำลังปั่นวงล้อแห่งความอหังการ นำความเสื่อมถอยทางจิตวิญญาณให้แผ่ซ่านไปทั่วทุกหัวระแหง"

อ่านบทความ "เลิกถือพุทธ"
ตีพิมพ์ครั้งแรกใน คอลัมน์จิตวิวัฒน์
มติชนรายวัน เสาร์ที่ ๒๕ พฤศจิกายน ๒๕๔๙

18.11.06

panel at CSWR



The Problematics of Buddhism, Society, and the State in Thailand
October 23, 2006
Center of the Studies of World Religions
Harvard Divinity School, Cambridge, MA

A panel composed of CSWR director Donald Swearer, Thongchai Winichakul of the University of Wisconsin, and Thai Buddhist activist Sulak Sivaraksa, celebrating the birth centenary of Thailand's most influential monk of the twentieth century, Buddhadasa Bhikkhu, the major influence on progressive, reformist Buddhism in that country, both lay and monastic. This panel situated Buddhadasa within contesting views of Thai Buddhism in the broader context of Thai society and politics.

RealPlayer is required to listen to this event.

Click here to listen

เมื่อวันที่ ๒๓ ตุลาคม
คุณกชกรโทรมาบอกว่า แอบหนีงานไปฟังเลคเชอร์ที่ฮาร์วาร์ดมา
เล่าทุกรายละเอียดด้วยความตื่นเต้น
"นี่...มันดีมากๆเลยนะเธอ เสียดายไม่ได้เอาเครื่องอัดเสียงไป"

โปรเฟสเซอร์โดนัลด์เป็นลูกศิษย์ท่านอาจารย์พุทธทาส
ตอนนี้เป็นผู้อำนวยการศูนย์ศาสนาโลกอยู่ที่ฮาร์วาร์ด
เขาเป็นฝรั่งที่น่ารัก อัธยาศัย จิตใจดี และพูดไทยชัดมาก
ผมเคยไปหาเค้าที่ฮาร์วาร์ดสองครั้ง คุยกันทีไรเค้าก็จะกระซิบบอกแบบยิ้มๆว่า
"stay at Naropa. don't ever come here."
....

อาจารย์ธงชัย สอนประวัติศาสตร์การเมืองอยู่ที่ U of Wisconsin at Madison
อดีตเคยต่อสู่ในสมัย ๖ ตุลา ถูกจับติดคุกอยู่พักนึง
ก่อนจะมาสอนอยู่ที่นี่เป็นสิบๆปีแล้ว

กชกรบอกว่าคนมาฟังเยอะมาก
แต่ที่แปลกคือ มีคนไทยมาฟังแค่สองคน...
น่าเศร้าที่แทบจะหาคนรุ่นใหม่ที่จะสนใจเรื่องของทิศทางพุทธศาสนากับสังคมไทยได้น้อยเสียเหลือเกิน...

พอได้ฟังเล็คเชอร์ ก็รู้สึกคิดถึงอาจารย์สุลักษณ์ขึ้นมาทันที...
เป็นเลคเชอร์ที่ดี ที่หากพูดที่เมืองไทยก็คงโดนแบน
อาจารย์พูดมันเสียจนผมไม่กล้าแปลเลยครับ (ฮา)

เสื้อแห่งความสุข??



เสื้อแห่งความสุข [MP3], 3.20MB
ลานนา คัมมินส์

เกิดเป็นพระราชาอยากได้ก็ได้อย่างใจ
อยากมีแต่สุขไม่ทุกข์ใจแต่หาไม่เจอซักที
ให้โหรช่วยทำนายโหรบอกให้ทำอย่างนี้
ก็ใส่เสื้อของผู้วิเศษที่เค้าไม่มีความทุกข์ใดๆ

ทหารของพระราชาออกตามหาแทบพลิกแผ่นดิน
ไม่พบไม่เจอไม่ได้ยินคนที่ไม่มีทุกข์ใจ
เสาะหานับแรมปีผู้วิเศษคนนั้นอยู่ไหน
ไม่ว่าจะหญิงจะชายก็ล้วนแต่มีความทุกข์ทุกคน

หาเท่าไรหาไม่เจอเสื้อแห่งความสุขนั้นอยู่ไหน
จะค้นจะหาเท่าไรก็ยังไม่พบไม่เจอสักที
หาเท่าไรหาไม่เจอคนๆ นั้นเค้าอยู่ที่ใด
คนที่ไม่เคยทุกข์ใจไม่มี

ก่อนตะวันจะลับปลายนาที่หน้ากระท่อมหลังหนึ่ง
แว่วเสียงถ้อยคำพร่ำรำพึงขอบคุณชีวิตแสนดี
เมื่อหิวก็แค่มีกินเมื่อหลับก็นอนฝันดี
แค่นี้ก็มีความสุขวันนี้ไม่มีความทุกข์ใดๆ

ทหารของพระราชาเสาะหามาทั้งแผ่นดิน
เพิ่งพบเพิ่งเจอเพิ่งได้ยินคนที่ไม่มีทุกข์ใจ
เหล่าทหารของพระราชาจึงกระแทกประตูเข้าไป
ได้พบเพียงชายยากไร้ไม่มีแม้เสื้อติดกายสักตัว

หาเท่าไรหาไม่เจอเสื้อแห่งความสุขนั้นอยู่ไหน
จะค้นจะหาเท่าไรก็ยังไม่พบไม่เจอสักที
หาเท่าไรหาไม่เจอความสุขนั้นมันอยู่ที่ใด
ลืมว่ามันอยู่ที่ใจตรองให้ดี

(จาก เว็บไซท์ คนชายขอบ www.fringer.org)

11.11.06

"ออกบวชกันเถอะ"




แม้เราจะไม่มีอะไรซักอย่าง
ไม่มีบ้าน รถยนต์ หรือเงินฝากในบัญชีธนาคาร
ไม่มีเสื้อผ้า สร้อยเพชร หรือเครื่องประดับราคาแพง
ไม่มีพ่อแม่ คนรัก หรือเพื่อน
ไม่มีเกียรติ ปริญญา หรือยศฐาบรรดาศักดิ์

ดูเหมือนเราก็ยังเป็นคนคนเดิม มีชีวิตชีวิตเดิม
เรา....คนธรรมดาๆคนหนึ่ง
คนเดินดินที่ไม่ต้องแบกเสียงบอกจากภายนอกว่าเราต้องเป็นอย่างนั้นอย่างนี้
มีแค่ความสามัญของความเป็นมนุษย์ที่มีศักดิ์ศรี
ดีเสียอีกที่ชีวิตนี้ไม่มีใครมาช่วยเราใช้
...

การบวช แปลว่า การละ
เราละสิ่งเติมเต็มจากภายนอกเหล่านั้น
ปลอกเปลือกออก กลับสู่ความธรรมดา
ออกบวช
เป็น อนาคาริก
เป็นผู้ไม่มีสถานะ ไม่มีบ้าน ไม่มีที่พึ่ง...
เป็นนักเดินทาง ที่ไม่มีจุดหมาย

เพราะจุดหมายอยู่ในทุกย่างก้าว

<อ่านต่อ>

31.10.06

down time

every Sunday, i go to a group sitting at my friends' house (john, john, and susan). we usually sit together for an hour, do bodywork practice for another hour, and finish the session with another hour of sitting. This time, John asked me to give a short informal dharma talk to the group.

what I talked to the group was about the "down" times that we could all experience on the journey.

we might be doing a lot of spiritual practice, working closely with a great teacher, or beginning to share what we know with others. yes, we feel good. we feel inspired and our heart is filled with devotion.

then all the sudden, something happens--something that makes us feel horrible, disappointed, and upset with the whole situation. And we want to quit--we don't want to continue any further.



we feel as if the whole spirituality is full of shit and our mind is filled with doubts---doubts with ourselves, with our teacher, with the lineage, with the teachings, with the whole spiritual journey altogether. we are about to give up and turn away to live a so-called normal life--an ordinary, non-spiritual life. we want to settle down---"I'm tired", "no more journey", so to speak.

so, what are you going to do otherwise? why did you begin your spiritual practice in the first place? what do you want? what was your initial inspiration that brought you here? what do you expect from your teacher? what do you learn from hearing the teachings? what is the practice? are you doing anything? are you trying to become something other than being yourself?...

I was bomboarded with all these questions. It was so powerful. at that moment, i really had an opportunity to sneak into and look at every corner of my mind. it's almost like you are investigating your own fear, by asking these direct questions to yourself.

this down time is very important. it helps us to make our spiritual practice more pure without hopes and fears, preconception, expectation, or agenda, that we tend to carry them with us along the way. it helps clearing away the ground and brings us back

to the "don't know mind",
to the "journey withour goal",
to the "life without reference points",
or to the "immediate moment", which we all know what it is.

that's the only way our life can be real and we can be truly alive.

see, there's actually no choice if you really want to live a real life. ups and downs are part of the whole picture and it's the sign that things are still moving and your life is still unfolding beautifully.

friends, I am not going anywhere. I am not gonna become a better, more spiritual, more holy person. I am not gonna end up in the ten bhumis, sixteen dhyana states, or nibbana. it doesn't matter to me ...since I am who I am and I trust what my life offers me in every moment. i think that's truly what i want.

catch a fire



two days ago, i went to see "catch a fire", a movie about a piece of history of South Africa in the apartheid era.

Apartheid (literally "apartness" in Afrikaans and Dutch) was a system of racial segregation that was enforced in South Africa from 1948 to 1994. South Africa had long since been ruled by whites and apartheid was designed to form a legal framework for continued economic and political dominance of the other races by people of European descent.

after seeing the movie, it made me realize how little i knew about people in Africa and how suffered they have been from the social and economic oppression by White people. there's a lot to learn from African people, especially in how they could forgive those Whites from the killings those people have caused in the last hundred years and then, move on as a real-united country with freedom and harmony in its full sense.

btw, on the other side, this is an example of attutudes that white people in South Africa have--NO APOLOGY, whatsoever.

Botha, bastion of white rule, dies - CNN.com

30.10.06

integrity

วันนี้ได้มีโอกาสคุยโทรศัพท์กับพี่ฎ้ำ อัญชลี คุรุธัช
พี่สาวใจดีที่ปัจจุบันทำงานเป็นประธานให้กับ Buddhist Peace Fellowship

พี่ฎ้ำนั้นใช้ชีวิตวัยสาวในการทำงานเพื่อผู้ลี้ภัยตามชายแดน
ไม่ว่าจะเป็นในประเทศไทย ประเทศเพื่อนบ้าน หรือในตะวันตก

ผมรู้จักพี่ฎ้ำเพราะช่วงหนึ่งผมเคยมีความคิดจะไปเรียนต่อปริญญาเอก
ในโปรแกรม Social and Cultural Studies in Education (SCS)
ที่ UC Berkeley (ก่อนที่จะมาเสียแผน เสียคนเพราะเร้จจี้)
พี่เขาเรียนอยู่ในโปรแกรมนั้นพอดี กำลังอยู่ในช่วงสุดท้ายของการเขียน thesis



ได้คุยกันครั้งนี้ ทำให้ทราบถึงความกล้าหาญของพี่ฎ้ำ
ที่ตัดสินใจทิ้งปริญญาเอกที่ใกล้จะสำเร็จอยู่มะรอมมะร่อ
ด้วยเหตุผลง่ายๆว่า

"มันไม่ใช่ตัวพี่ กับงานต่างๆเพื่อสังคมที่พี่ทำอยู่
ถ้าต้องหยุดทุกอย่างเพื่อไปนั่งเขียนงานวิจัยชิ้นนึง พี่คงทำไม่ได้
แม้จะมาตระหนักเอาเมื่อสาย ก็ยังดีว่าต้องทิ้งงานที่เรารัก
ไปทำสิ่งที่ไม่ใช่ตัวเราเพื่อเอาปริญญา พี่ว่ามันไม่คุ้มกัน"

หลายครั้งที่ผมเองเคยคิดจะอยากไปต่อปริญญาเอก
เนื่องจากความคิดที่ว่า
มันอาจจะมีประโยชน์ในฐานะ "ไม้กันหมา" ในภายหน้า

ตอนนี้ผมไม่รู้สึกว่าผมต้องการไม้ที่ว่านั้นอีกแล้ว
จะว่า มันเป็นความรู้สึกเดียวกับพี่ฎ้ำ ก็คงไม่ผิดนัก...

คุณค่าของคนค้นพบได้ภายใน
หากพบแล้วก็จงเดินตามเสียงแห่งคุณค่าที่ว่านั้น
อย่าได้ไปไหวหวั่นกับการไขว่คว้าหาป้ายราคา
ยอมให้คนอื่นมาตีค่าด้วยปริญญาเพียงใบเดียว

...

29.10.06

รถไฟเหาะ



อืม...

วางตารางเข้าฝึกเงียบตั้งแต่วันที่ ๑ ถึงวันที่ ๓๐ เดือนหน้า
ยังเสียวๆอยู่ว่าจะทำได้อย่างที่ตั้งใจไว้รึปล่าว
๑๐ ชั่วโมงต่อวัน...ตั้งแต่เกิดมายังไม่เคยทำได้เลย

วันๆผ่านไป ช้าบ้างเร็วบ้าง
บางทีก็สับสน บางทีแรงบันดาลใจก็ล้น
ขึ้นๆลงๆ คลื่นเหียน เวียนหัว คล้ายอยู่บนรถไฟเหาะ

อยู่กับตัวเอง เหมือนเป็นคนบ้า
บางทีก็อยากจะบอกว่า "พอแล้ว"
แต่ก็ไม่รู้ว่าถ้าเลิกทำสิ่งนี้ แล้วชีวิตนี้กูจะไปทำห่าอะไรได้อีก

...

26.10.06

November letter from Lee and Reggie

Dear Dhyanasangha,

Lee and I send our warm greetings to you by way of this November letter.

Please remember above all how important the protectors are to our life, our practice, and our journeys. Of course, when we talk about protectors, fundamentally, we are not talking about external deities with many arms and heads. We are referring to a certain way that energy appears in our lives, sometimes quite wrathful but always with compassion, to wake us up.



What we call the protectors is the “energy of awareness” that bursts into our environment and, yes, sometimes with a form that has multiple heads and limbs, but often not. After her Vajrakilaya practice the other day, Lee said to me, “the wrathful form of the deities is actually the way things are,” which she explained as how the basic energy of the awakened state communicates with us. So while theism in relation to the protectors doesn’t quite work, neither does a “pure” non-theism. We ride the razor’s edge.

How do we sense the activity of the protectors? It is the energy that disrupts our attempts to take absolute control over our space, our world; it is the big “NO” that happens as we try to manipulate and solidify our lives in order to feel secure and finally “become somebody.”

Look for that neurotic upheaval, that disruptive emotion, just as things seem to be going okay; that outburst or attack of insanity from your partner, just as you thought the relationship was stabilized. Look for the person you are trying to work with to suddenly threaten everything you are doing, the phone going dead before an important phone call, the appointment you arrived at a week early; the job situation that suddenly turns sour.

In that moment of disruption, suddenly a very big space opens up. It is right on the spot, right there in that moment. Of course, you have to be willing to look for that and not just react with habitual mind, in defense, anger, or depression. But if we are willing to look at the sudden shift of space that occurs with such a disruption—which is the activity of the protectors--we will suddenly find our minds to be very, very vast indeed, dwelling in the open, dark, terrifying but very pure space of the unknown. It is open and endless, and it is freedom. We are, momentarily, one with the Dharmakaya. Please look for it.

We are always getting caught by ourselves, without quite realizing it. Our practice lays the essential ground for waking up, but sometimes we are temporarily caught by some thought, some preconception or solid idea that we cannot even see. At that point, the protectors are our only resource—the “fierce energy of awareness,” the protecting energy of the awakened state. And because we do the chants and think of them with devotion and invitation, they do turn up. Horrification and liberation on the spot, “one without a second.”

So let us be so happy about the protectors and the crazy, wild life we have in this lineage with them. No ground, ever opening, ever terrifying and liberating. Let us all practice to our life’s capacity and our heart’s content, knowing there is no other way, and share our journey with one another.

With love in the Dharmasagara lineage of our great siddha guru, Chogyam Trungpa,

Lee and Reggie

25.10.06

trust is the key



trust is the key. no matter what happens, just trust. whenever things begin to get solidified, open more and trust. whenever mind begins to shrink, notice it and open even more. Open your mind like the sky--endless and vast; at the same time, be grounded like the earth that always accommodates things as they are. Then, from that ground, serve others unconditionally and truly from the depth of your being.